درباره ما

aboute us

ما مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی هستیم…

تیم خودروی خورشیدی دانشگاه تهران

غزال ایرانی” نامی خودرو خورشیدی است  که در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار درکشور و خاور میانه توسط تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر کارن ابری نیا طراحی و ساخته شد، همه چیز از یک ایده شروع شد! طراحی و ساخت یک خودروی خورشیدی و شرکت در مسابقه. در طی دهه گذشته ۳ نسل از این خودرو و یک خودرو برقی نیز در این دانشگاه توسط دانشجویان و استادان که تعداد آنان از ۶۰ تن تجاوز نموده است ساخته شده است و جوائز و دستآوردها و افتخاراتی نیز نصیب این تیم شده است.

اکنون تیم غزال ایران در تکاپوی ساخت خودرو خورشیدی غزال برای شرکت در مسابقات ۲۰۱۷ استرالیا است، این تیم قصد دارد برای سومین بار با خودرو خورشیدی غزال ۴ در این رقابت شرکت کند.

چشم انداز

آلودگی یکی از معضلات دنیای امروز و شهرهای بزرگ کشورماست. در کشور ما ۱۳ میلیون خودرو وجود دارد . با وجود آنکه میزان سرانه خودرو در جهان برای هر یک و نیم نفر یک خودرو و در کشور ما برای هر ۶ نفر یک خودرو است، اما از نظر آلایندگی محیط زیست کشور ما در شرایطی نامناسبی بسر می برد. با توجه به رشد روز افزون جمعیت و به تبع آن افزایش خودرو در کشور و همچنین در راستای تحقق اهداف تعیین شده در افق طرح جامع چشم انداز ۱۴۰۴و برای بهره برداری از انرژی های پاک برای حفظ محیط زیست ، چشم انداز ما آن است که با تجاری سازی خودرو های خورشیدی در ایران، انرژی پاک خورشیدی را جایگزین سوخت های فسیلی کنیم.  استفاده از منابع انرژی خورشیدی به عنوان منبعی پاک، ارزان، بی پایان، امن، بی خطر و در دسترس برای همگان لازمه پایداری محیط زیست است و می توانیم با بهره گیری از این نعمت الهی به عنوان منبع مهم تامین انرژی الکتریسته برای خودروهای خورشیدی استفاده کنیم.

اهداف

طراحی خودرویی سازگار با محیط زیست که مصرف آن پایین باشد و ساخت آن با مواد مناسب که هزینه تمام شده رو به حداقل برساند در راس اهداف ما است . در حال حاظر ساخت خودروی سوپراسپورت خورشیدی با ۴ سرنشین که بسیار شبیه به خودرو های شهری است با کمترین هزینه ممکن در برنامه کاری تیم است.

ماموریت

ماموریت ما رسیدن به مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی Bridgestone  است.این مسابقات از سال ۱۹۸۷ هر دو سال یکبار در کشور استرالیا برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان از سراسر دنیا برای به نمایش درآوردن آخرین فناوری‌ها و به‌روز‌ترین ایده‌ها در رابطه با وسائل نقلیه‌ی خورشیدی گرد هم می‌آیند و همراه با انتقال تجارب و اطلاعات به رقابت می‌پردازند. برای رسیدن به مسابقات و کسب رتبه ، مهمترین پارامتر برای ما مصرف انرژی است. تمام اعضای ما در تلاش اند تا خودرویی کم مصرف با وزن سبک ، آیرودینامیک قوی و بهینه بسازند. همچنین قوانین مسابقات ما را به سمتی هدایت می کنند که خودرو های خود را تجاری سازی کنیم.

ارزش ها

طراحی و ساخت خودروی ملی که از انرژی پاک بهره ببرد با کمترین هزینه از اهداف ماست. به گونه ای که عموم بتوانند از آن استفاده کنند. در راستای رسیدن به این هدف ارزش هایی وجود دارند که مسیر را برای ما روشن میکنند . ارزش هایی مانند طراحی بهینه ، استفاده از مواد مناسب و به صرفه با ویژگی های منحصر، استفاده از نیروی جوان و با استعداد و پرورش آنها، افزایش روحیه کارگروهی در افراد و بالا بردن ارزش کارگروهی در جامعه، بالابردن آگاهی مردم نسبت به سوخت های پاک و به خصوص انرژی خورشیدی.

تاریخچه گروه

تیم خودروی خورشیدی دانشگاه تهران در آبان ماه ۱۳۸۳ ایجاد شد. همه چیز از یک ایده شروع شد! طراحی و ساخت یک خودروی خورشیدی و شرکت در مسابقه. هشت دانشجوی نخبه دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران تیمی را تحت نظر دکتر کارن ابری نیا تشکیل دادند و اولین خودروی خورشیدی ایران و خاورمیانه را ساختند.

تیم ما تا به حال سه خودروی خورشیدی غزال ایرانی یک، دو و سه و یک خودروی برقی به نام آروین را ساخته است. ما امیدواریم تجربه به دست آمده، دانش گرفته شده و دانشجویان تربیت شده در این زمان به حل مشکلات و معضلات آلودگی توسط خودروها در شهرهای بزرگ ایران کمک کند.

۱۳۹۶

خودروی خورشیدی غزال ایرانی IV

تیم خودروی خورشیدی دانشگاه تهران فعالیت‌های خود را برای ساخت چهارمین خودروی خورشیدی خود آغاز کرده است.

۱۳۹۴

خودروی خورشیدی غزال ایرانی III

تیم خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۳ که متشکل از دانشجویان مهندسی مکانیک، مهندسی برق و طراحی صنعتی بود، کار طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۳ را از بهار ۱۳۹۰ آغاز و در تابستان ۱۳۹۴ به پایان رسانید. این خودرو دارای چهار چرخ، دو موتور الکتریکی و …

۱۳۹۰

خودروی خورشیدی غزال ایرانی II

 

از اواخر سال ۱۳۸۷ مراحل طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۲ آغاز و در پایان تابستان ۱۳۸۹ به پایان رسید. در فرآیند طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۲ دو تیم از دانشجویان مهندسی مکانیک و مهندسی برق مشارکت داشتند. خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۲ در مسابقات بین المللی استرالیا که …

22

۱۳۸۷

آروین

در سال ۱۳۸۷ تیمی عمدتا از دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک و همکاری دانشکده مهندسی برق تشکیل شد تا طراحی و ساخت یک خودرو برقی را به انجام برساند. کلیه مراحل طراحی و ساخت این خودرو برقی دو نفره در دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی انجام گردید. این خودرو آروین نام‌گذاری شد.

14453370571506969580

۱۳۸۵

خودروی خورشیدی غزال ایرانی i

فرآیند طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۱ که اولین نسل از نسل خودروهای خورشیدی غزال ایرانی محسوب می‌شود، از پاییز ۱۳۸۳ آغاز و در مردادماه سال ۱۳۸۴ به پایان رسید. در واقع خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۱ اولین خودرو خورشیدی خاورمیانه و ایران محسوب می‌شود.
در تابستان سال ۱۳۸۵ تیم خودرو خورشیدی دانشگاه تهران با خودرو غزال ایرانی ۱ در مسابقات بین المللی تایوان شرکت نمود و …

مدیریت تیم غزال

دکتر کارن ابری نیا

دانشکده مهندسی مکانیک

دکتر کارن ابری نیا ریاست مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی غزال را بر عهده دارند. ایشان دوره کارشناسی خود را در دانشگاه سیتی انگلستان و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه منچستر انگلستان سپری کرده اند. پس از بازگشت از انگلستان دکتر ابری نیا به تدریس در دانشگاه مشغول شدند در این دوره ایشان در کنار سمت های آموزشی مانند مدیریت گرایش ساخت و تولید، سرپرست خودرو خورشیدی غزال نیز بوده اند و هستند همچنین عضو هئیت تحریریه مجله های علمی پژوهشی مکانیک و هوافضا و پژوهش های کاربردی و محاسباتی در مهندسی مکانیک بوده اند .از سوابق اجرایی ایشان میتوان به مدیریت کل دفتر امور پژوهشی وزارت علوم، معاونت آموزشی دانشگاه بین المللی چابهار، ریاست کمیته کارشناسی تدوین استاندارد برای قطعات پرسی فولادی، ریاست مرکز کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران، مدیریت کل آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم،تحقیقات و فنآوری مشاور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و سردبیری نشریه بین المللی JCARME اشاره کرد. خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۱ زیر نظر دکتر ابری نیا در بیستمین جشنواره بین المللی خوارزمی رتبه دوم را برای طرح پژوهشی و توسعه ای کسب کرده است. از پروژه های صنعتی ای که تحت نظر دکتر ابری نیا انجام شده اند میتوان به ساخت قطعات باکالیتی کشاب و زیر کشاب، ساخت و تولید قطعات پلیمری قاب صفحه نشان، بازویی، زانویی و مغزی و دورپوش کنتور های گازی ۵ متری و ۱۰ متری ، تحلیل خستگی میله پیچشی پژو ۴۰۵ و تخمین عمر آن، فورج پره توربین گاز، اکستروژن میلچه توزیع الکتریکی (Busbar) آلومینیومی با روکش مسی و طراحی و ساخت خودرو خورشیدی غزال ایرانی ۱، ۲، ۳ و ۴ و خودرو برقی آروین اشاره کرد. فعالیت های انجام شده در زمینه خودروهای برقی و خورشیدی هم اکنون در مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی ساماندهی شده است. در این مرکز بیش از ۴۰ تن از دانشجویان دانشکده های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی صنایع و دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنر دانشگاه تهران همراه با اعضای هیأت علمی مشغول کار هستند. از اختراعات ثبت شده دکتر ابری نیا میتوان به طراحی و ساخت پرنده عمود پرواز خورشیدی، فرآیند اکستروژن معکوس هیدرواستاتیکی و تراکتور خورشیدی اشاره کرد. زمینه های تخصصی کاری ایشان طراحی و ساخت و تولید – شکل دهی فلزات(اکستروژن)- تحلیل و شبیه سازی فرایند های شکلدهی فلزات – طراحی قالب می باشد. دو ثبت اختراع بین المللی (US-Patent) نیز توسط ایشان انجام شده است.