افتخارات

خودروی غزال ایرانی یک در سال ۸۴ و در بیستمین جشنواره خوارزمی به‌عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. خودروهای خورشیدی در سراسر دنیا برای حضور در مسابقات استرالیا طراحی و ساخته می‌شوند و در این مسابقات که در شهر داروین و در ۲ بخش پیست سرعت و جاده برگزار می‌شود بیش از ۴۰ تیم از ۲۵ کشور دنیا حضور دارند و با خوردوهای خورشیدی ساخت خودشان مسابقه می‌دهند. این رقابت‌ها هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و در بخش جاده، خودروهای خورشیدی باید مسافت ۳۰۰۰ کیلومتری شمال تا جنوب استرالیا را طی کنند. برای آن مسابقات، خودروی غزال ایرانی یک با مشخصات فنی سه چرخ، ۶ مترمربع سلول‌های خورشیدی و موتورالکتریکی چرخ عقب شرکت کرد.

از سال‌های ۷۶ و ۷۷، پروژه‌ای تحت عنوان پروژه ساخت خودروهای خورشیدی توسط دکتر کارن ابری نیا تعریف و به وزارت صنایع ارائه شد  اما آنها اعلام کردند ساخت این پروژه در اولویت این وزارتخانه قرار ندارد، تا اینکه در سال ۸۳ گروهی از دانشجویان دانشکده مکانیک که بسیار فعال و پرانرژی بودند تصمیم گرفتند یک پروژه را به‌صورت جمعی انجام بدهند. وقتی این موضوع به دکتر  مطرح شد ایشان  پیشنهاد ساخت خودروی خورشیدی را به‌عنوان نخستین خودروی خورشیدی در ایران و خاورمیانه به آنها دادند و سال ۸۴ با حمایت‌هایی که مدیرعامل وقت ایران خودرو به‌عنوان نخستین حامی این پروژه انجام داد و مرکز تحقیقات ایران خودرو را در اختیار تیم قرار داد،  این پروژه به مرحله عمل رسید و نخستین خودروی خورشیدی با نام غزال‌ یک ساخته شد. این خودرو که انرژی خود را از طریق سلول‌های خورشیدی که در آن به‌کار رفته بود از نور خورشید تأمین می‌کرد به سرعت مورد توجه دانشگاه MIT قرار گرفت.

سال 94 نیز این خودرو که 2سرنشین دارد و چهارچرخ است به‌عنوان تنها نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی استرالیا شرکت کرد و در پیست سرعت در شهر داروین بین 12تیم شرکت‌کننده در کلاس کروز پس از هلند و آلمان موفق به کسب مقام سوم شد. در مسابقه مسافت نیز که از شهر داروین به آدلاید به مسافت 3هزار کیلومتر برگزار شد به مقام هفتم رسیدیم. حداکثر سرعتی که برای این خودرو درنظر گرفته شده است 160کیلومتردر ساعت است . در روزهای آفتابی در طول روز تا مسافت 500کیلومتر را می‌تواند طی کند و در صورت ابری بودن هوا با باتری‌ای که دارد می‌تواند 3ساعت با سرعت حداکثر 80کیلومتر حرکت کند. اکنون تیم غزال ایران در تکاپوی ساخت خودرو خورشیدی غزال برای شرکت در مسابقات 2017 استرالیا است، این تیم قصد دارد برای سومین بار با خودرو خورشیدی غزال4 در این رقابت شرکت کند

سال ۸۷ نسل بعدی خودروی خورشیدی با نام غزال ایرانی دو در دانشکده مهندسی مکانیک و پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران ساخته شد.  این خودرو نسبت به غزال یک تغییراتی داشت که از آن جمله می‌توان به بدنه کامپوزیت و راندمان بالای موتور و سلول‌های خورشیدی آن اشاره کرد. خودروی غزال ایرانی دو نیز در مسابقات استرالیا شرکت کرد. بعد از این رقابت‌ها، تیم به بررسی‌های کارشناسی و همچنین ایده‌هایی که از این مسابقه و حضور خودروهای خورشیدی دیگر گرفته بود پرداخت و طراحی و ساخت خودروی خورشیدی غزال ایرانی سه  از سال ۹۲ آغازشد که ۲ سال بعد به پایان رسید. مواد استفاده‌شده در این خودرو، فیبرکربن و مواد پیشرفته با مقاومت بالا حتی در برابر ضربه است و بیش از ۴۰ نفر از دانشجویان دانشکده فنی و فارغ التحصیلان در رشته‌های برق و مکانیک و صنایع در ساخت این پروژه مشارکت داشتند.

البته این نکته شایان ذکر است  که خودروی خورشیدی غزال برای بحث تجاری آن‌که همه بتوانند از آن استفاده کنند طراحی نشده و فعلا طراحی آن مخصوص شرکت در مسابقات است؛ دقیقا مشابه‌خودروهای شرکت‌کننده در مسابقه فرمول یک. این خودروها هیچ‌گاه در خیابان‌ها نمی‌آیند بلکه در پیست مسابقات حضور دارند اما از تکنولوژی آنها در دیگر خودروها استفاده می‌شود. ما نیز سعی کرده‌ایم تا از تکنولوژی خودروهای خورشیدی در صنعت خودروسازی ایران استفاده کرده و خودرویی طراحی کنیم که هم موتور برقی داشته باشد و هم از سوخت بنزینی استفاده کند.

غزال ایرانی ۱

 

  • شرکت در مسابقات بین المللی تایوان
  • شرکت در بیستمین جشنواره بین المللی خوارزمی
  • برگزاری تور از حرم امام خمینی (ره) تا میدان امام اصفهان
  • دریافت دعوت نامه از دانشگاه MIT

 

 

غزال ایرانی ۲

 

شرکت در مسابقات معتبر بین المللی استرالیا در سال ۲۰۱۱

 

غزال ایرانی ۳

شرکت در گروه خودروهای cruiser شرکت کرده و کسب مقام سوم در مسابقه سرعت و خط گیری و کسب مقام  در بخش مسافت با پیمایش مسافت حدود ۱۸۰۰ کیلومتر.